Definitie van de theologie van het
"Koninkrijk (Nu)"
In het kamp van de Kingdom(Now)Theology
bestaan verscheidene stromingen die leerstellig
opvallende punten van overeenkomst maar ook van
verschil vertonen. Deze stromingen die in meerdere
of mindere mate zich van elkaar onderscheiden zijn
voldoende homogeen in hun eschatologische en
theologische gezichtspunten om ze allen onder een
gemeenschappelijke vlag te plaatsen. Ik vat het samen
als de "Koninkrijk (nu) theologie". Allen verspreiden
ijverig hun "nieuwe openbaringen" die, naar men
zegt, ertoe dienen om de gemeente voor te
bereiden op "Gods volgende ingrijpen",dat ons dichter
bij het tijdperk van het Koninkrijk brengt (Gods
heerschappij op aarde).
Het
Onderwijs
Het uitgangspunt van de
KingdomNow Theology is dat de mens de zeg genschap
over de aarde verloor toen Adam en Eva toegaven aan de
verleiding door de satan in de Hof van Eden. Op dat
moment "verloor" God het bestuur over de aarde aan de
satan. Sinds die tijd heeft God gezocht naar een
"verbondsvolk" dat zijn "voorpost" of "uiting" op aarde
zal vormen en de macht van satan zal overnemen. Dit
wordt verwezen- lijkt door bepaalde "overwinnaars"
die, door zichzelf over te geven aan het
gezag van Gods apostelen en profeten voor
het tijdperk van het Koninkrijk, bezit zullen nemen
van de koninkrijken van deze wereld.De- ze
koninkrijken worden gedefinieerd als alle sociale
instituten, zoals het "koninkrijk" van educatie, het
"koninkrijk" van de wetenschap, het
"ko- ninkrijk" van de kunsten, etc. En het
allerbelangrijkste is natuurlijk het "koninkrijk" van
de politiek of de overheid. Vanzelfsprekend houdt dit
in dat de macht van het militaire apparaat en
de politie in handen komt van degenen die tijdens
het Tijdperk van het Koninkrijk de baas
zijn. Zij worden beschreven als het mensenkind met de
vele leden van wie de aanhangers van de
koninkrijkstheologie (of koninkrijk Nu), geloven
dat hij de vervulling zal zijn van Openbaring
12:1-5: "En er verscheen een groot wonder in de
hemel: een vrouw gekleed met de zon en de maan onder
haar voeten en op haar hoofd een kroon met twaalf
ster- ren ... En baarde een zoon,een mannelijk wezen,
dat alle volkeren zal hoeden met een ijzeren staf".
Zij die de koninkrijkstheologie voorstaan, nemen aan
dat de gemeente (sommigen geloven dat het slechts gaat
om een kleine groep binnen de gemeente, genaamd de
"overwinnaars"), onderworpen aan de apostelen en
profeten van de laatste dagen, dat mannelijke kind
is,en de verantwoordelijkheid bezit om alle rebellie
te verslaan en gerechtigheid te vestigen. Dit vereist
de toepassing van bovennatuurlijke kracht en
de volledige implementatie van de gaven van de
Heilige Geest. Deze theorie wordt gebaseerd op de
notie dat alle gezag in de hemel en op de aarde aan
Jezus gegeven is. Aange- zien de gelovigen door
dezelfde heilige Geest bewoond worden, die ook
in Jezus woonde, hebben wij allen gezag in hemel
en op aarde ontvangen. Wij hebben de
macht om te geloven in, en tot zijn te spreken, de
dingen die niet zijn. Zo kunnen wij het Tijdperk van het
Koninkrijk teweeg brengen. Het mannelijke kind dat
uit vele leden be- staat moet de aarde in bezit nemen
vóór de wederkomst van Jezus. Noodzakelijk voor het
Tijdperk van het Koninkrijk is "het herstel van de
tabernakel van David," dat gedefinieerd wordt als de
voltooiing van de vervolmaking van de Bruid van
Christus – een gemeente zonder vlek of
rimpel. In het Tijdperk van het Koninkrijk (of nadat al
het an- dere gedurende die periode onderworpen is)
zullen satan en alle vij- anden van God onder de
voeten gelegd worden van het mannelijke kind met de
vele leden. Dit zal de vervulling zijn van 1 Korintiërs
15: 25-16 "Want Hij (Christus) moet heersen tot
hij alle vijanden onder zijn voeten heeft gelegd. De
laatste vijand die zal worden verslagen is de
dood."De grondgedachte dat het mannelijke kind, dat uit
vele leden bestaat, Gods vijanden onder de voeten
van Jezus zal leggen, is dat Jezus het hoofd is van
Christus en de gemeente het lichaam van
Christus is. En waar zijn anders de voeten dan in
het lichaam? Velen in de stromingen van deze
koninkrijkstheologie menen dat wan- neer dit
schriftgedeelte verwijst naar Christus, het
in werkelijkheid verwijst naar de gemeente die het
lichaam van Christus is. Daarom vinden zij het
nodig om in het denken van de Christenen het idee te
vestigen dat wij, als het lichaam van Christus,
Christus zijn. Met an- dere woorden, wij bezitten
diens goddelijke natuur. Merk op dat dit
idee, overeenkomstig mind science en andere
valse religies, de zal- ving van "Christus" van
Jezus scheidt en deze toebedeelt aan allen die
tot een punt van een zekere kennis en geestelijke
verworvenheid komen. Dit is een dwaling die zo oud is
als de gemeente. Zij is geba- seerd op de
Griekse school van de filosofie die bekend staat als de
Gnostiek.
Geen
Opname
Een kernpunt van de
doorgewinterde koninkrijkstheologie is de
ontken- ning van "de opname" – de leer dat de
gemeente op een dag zal wor- den opgenomen om de Here
te ontmoeten in de lucht, zodat wij met Hem in
de hemel zullen zijn wanneer Gods toorn over de
aarde wordt uitgegoten. Deze gebeurtenis wordt
weggeredeneerd als een gevoel van vervoering en
opwinding wanneer de Here terugkeert om
het Ko- ninkrijk uit onze handen te ontvangen. Met
andere woorden, iedereen zal er emotioneel in
betrokken zijn (caught up) als Hij wederkomt. De- ze
verklaring is in tegenspraak met het feit
dat een dergelijke uitleg van de term 'betrokken
zijn', caught up, taaleigen is voor modern En- gels
maar niet voor het Grieks. "Ik ging helemaal op in de
film" (of iets anders) is niet equivalent aan
'harpazo' in I Tessalonicenzen 4:17, II
Korintiërs 12:2-4, en Openbaring 12:5, waar het
gebruikt wordt om de lichamelijke opname in de hemel
te beschrijven, en in Handelingen 8:39 waar Filippus
lichamelijk door de Geest naar een andere locatie
getele- porteerd wordt. Daarom, omdat er geen
lichamelijke opname ( of "op- name" )
van de gemeente zal plaatsvinden (sommigen zeggen niet
tot- dat de gemeente de heerschappij verworven
heeft tijdens tegenspoed), zal er geen herstel van de
natie Israël plaatsvinden. De verdedigers van
de koninkrijkstheologie erkennen niet dat God heeft
beloofd Israël te zullen herstellen en het te zullen
aanpakken tijdens de toekomstige zeventigste
week van Daniël. Alle profetieën aangaande het
toekoms- tige Israël, zowel in het Oude als in het
Nieuwe Testament, worden op de gemeente van
toepassing gemaakt. Het herstel van de dorre
doods- beenderen in Ezechiël 37:1-11 wordt gezegd te
verwijzen naar het her- stel van de gemeente uit
Babylon, zeggen zij, (denominationalisme)
tot volmaakte eenheid. Alle gelovigen zullen
eensgezind zijn, dezelfde ge- dachten bezitten
en dezelfde doelen, afgebakend door de apostelen
en profeten van het Tijdperk van het Koninkrijk door
nieuwe openbaringen. De gemeente heeft
gefaald...
Een ander eschatologisch gezichtspunt
van de koninkrijkstheologie is , dat de Grote
Verdrukking niet beschouwd wordt als de tijd wanneer de
Antichrist regeren zal maar als een tijd van
verdrukking voor de wereld tengevolge van Gods
oordeel door Zijn volk. De Antichrist wordt
door sommigen niet geacht een mens te zijn, of zelfs
een regeringssysteem, maar een geest van
rebellie tegen Gods gevestigd gezag van de
apos- telen en profeten–de komst van Jezus in het
vlees, volgens hun inter- pretatie van 1
Johannes 4:2 en 2 Johannes 7. Anderen zeggen weer dat
de anti-christ al is geweest (!?) in de tijd
van Titus. Aangezien er geen "Opname" en geen
Wederkomst van Jezus zal zijn voordat het Koninkrijk
door de gemeente gevestigd is onder leiding van
de apostelen en profeten zijn de meeste aanhangers van
de konink- rijkstheologie mid- of
postmillennialisten: d.w.z. Jezus zal
terugkomen nadat het millennium is begonnen of nadat
het voltooid is. Sommigen zijn
amillennialisten. Zij geloven dat Hij nimmer persoonlijk
wederkomt of dat Hij reeds wedergekomen is tijdens
zijn eigen generatie en dat Hij het aan de gemeente
heeft overgelaten om de aarde in bezit te nemen.
Daarmee beschouwen zij dat de gemeente heeft gefaald
in wat zij be- schouwen als haar opdracht om de
heerschappij te vestigen over de koninkrijken
van de aarde. De reden dat de gemeente gefaald
heeft, is dat zij niet begrepen heeft wat Jezus
bedoelde toen Hij zijn discipe- len vertelde dat zij
zijn getuigen zouden zijn over de hele aarde. Getuige
zijn betekent het Koninkrijk op aarde
demonstreren: heer- schappij
vestigen, alle dingen onder de gehoorzaamheid aan
Christus brengen. Om het Koninkrijk te demonstreren
dient de gemeente niet slechts te zijn
verenigd onder apostelen en profeten maar dient
zij het beheer te hebben verworven over alle
materiële welvaart van de aarde. Aangezien "De
aarde des Heren is en de volheid daarvan; de
wereld en zij die daarin wonen" (Psalm 24:1),is de
wereld van ons als de mede-erfgenamen met Christus.
Dit klinkt goed, maar als Jezus hier niet aanwezig is
om de heerschappij te vestigen, zijn wij overgeleverd
aan de barmhartigheid van mannen die, naar hun
denken, alle fouten "overwonnen" hebben
en functioneren volgens Gods volmaakte wil.
Aangezien alle vijanden, inclusief de
dood, onder de voeten van de "overwinnaars"
zullen worden gelegd, is het daarom nodig dat
heer- schappij "immortalisatie" omvat (het
onsterfelijk gemaakt worden).
De wolk van
getuigen
Om de grote taak te voltooien
van het verkrijgen van de heerschappij over een
rebellerende wereld, moet de gemeente
bovennatuurlijke hulp ontvangen, niet slechts
van God, maar van engelen en van de "grote
wolk van getuigen" (die in Christus
overleden zijn) die ons zijn voorge- gaan.
Een eenheid tussen hun geesten en onze geesten zal
een com- municatie-link vormen waardoor
openbaringen worden doorgegeven die de gemeente in
deze missie zullen leiden. De apostelen en
profeten in het bijzonder zullen in contact staan in
de geestelijke wereld door ver- schijningen van
Jezus, engelen en overleden heiligen. Trouwens,
zulke contacten zijn reeds gerapporteerd in de
christelijke media.In essentie, ziet
koninkrijkstheologie de Wederkomst van Jezus
plaatsvinden in twee stadia:eerst door het vlees van
de gelovigen (en in het bijzonder door het
vlees van de hedendaagse apostelen en
profeten), en daarna per- soonlijk om het
Koninkrijk over te nemen dat aan Hem gegeven is
door degenen die hebben overwonnen (de
"overwinnaars"). In bepaalde krin- gen wordt
geloofd dat de overwinnaars onsterfelijk zullen zijn
geworden – zij zullen wat genoemd wordt
"het opstandingsleven" bereikt hebben. Of zij nu
onsterfelijk zijn of niet, men is het er in de
koninkrijkstheologie algemeen over eens dat de
overwinnaars de aarde moeten ontdoen van alle slechte
invloeden. "Boosdoeners" moeten worden bekeerd of zij
zul- len worden gestraft en/of "worden
vernietigd van het aangezicht van de
aarde." "Boosdoeners" zijn op allerlei
manieren omschreven zoals drugshandelaars,
moordenaars, kindermisbruikers, dieven,
prostituees en ander dergelijk "tuig" waar Jezus
voor is gestorven. De lezer zal bo- vendien
geïnteresseerd zijn om te weten dat voor velen die
deze ko- ninkrijkstheologie onderwijzen, de
term "boosdoener" slaat op iedereen die weigert zich
te onderwerpen aan Gods gezag. Zij die zich
onderwer- pen zullen worden verzegeld met het
"merkteken van God" op hun voor- hoofden en zij
zullen aan het komende oordeel ontkomen.
Bepaalde
Verschillen
Wanneer we deze individuele
leerstellingen bespreken in
opeenvolgende hoofdstukken dient de lezer in
gedachten te houden dat bepaalde stro- mingen
extremer zijn dan andere en dat elke stroming in
bepaalde op- zichten uniek is in zijn benadering
van de basisprincipes van de konink- rijkstheologie.
Bovendien is niet iedereen binnen elke stroming het eens
met elkaar, laat staan met degenen in de andere
stromingen. Toch be- vat elke stroming
leerstellingen die voldoende afwijkend zijn dat
zij het verdienen om zorgvuldig te worden
getoetst aan de hand van het Woord van God. Elke
stroming op zich heeft zijn deel in het verspreiden
van sommige of alle elementen van de
koninkrijkstheologie. Andere leer- stellingen, die
hier niet uiteengezet worden, zijn zelfs bizar en
dragen bij tot het algehele occulte aspect van de
koninkrijkstheologie. We zul- len ze noemen tijdens
de voortgang van de studie. Het is belangrijk om te
begrijpen dat niet iedereen in de diverse
genoemde stromingen in- stemt met alle onderwijs
van de koninkrijkstheologie. Velen verkeren
onschuldig in het gezelschap van diegenen waarvan de
leerstellingen hen zouden
afschrikken als zij zich daarvan bewust waren. Hoewel
het principe van "schuld door associatie" niet
altijd opgaat, vormt een con- sistent patroon
van bevriend zijn met en ondersteuning van voldoende
grond om tenminste in twijfel te trekken of iemand
de visie onder- schrijft van degenen die hij
ondersteunt en met wie hij de eenheid
zoekt.
Bepaalde
Terminologie
Zoals in alle broederschappen
is er een bepaalde terminologie die ken- merkend is
voor de koninkrijk(nu)theologie.Kennis van die
terminologie kan ons alert maken op de
mogelijkheid dat we in contact gekomen
zijn met een aanhanger van dergelijke
opvattingen. Een paar voorvallen van het
woordgebruik zijn natuurlijk niet doorslaggevend. Maar
een pa- troon van een dergelijk woordgebruik en
afhankelijkheid van de termi- nologie zoals die door
de koninkrijkstheologie gebruikt wordt, vormt
een reden voor bezorgdheid en voor verdergaand
onderzoek van de leerstel- lingen van de betreffende
leraar. Velen zullen hun ware
opvattingen verborgen
houden voor ieder behalve voor degenen die
ze het meest nabij zijn zodat zij niet voortijdig
worden ontmaskerd door het lichaam van
Christus in het algemeen. Zodra u op de hoogte bent van
hun ter- minologie, roep ik u op niet
subjectief te oordelen maar om u te
ver- verdiepen in de ware opvattingen van de
betreffende leraar (Hande- lingen 17:11).
Ondertussen dient u voorzichtig te zijn totdat u
weet wat hij of zij precies
geloofd. |